8 tips om je psoriasis te verlichten in de herfst en winter

Vitamine D: wat, wanneer, waarom?
Vitamine D: wat, wanneer, waarom?
17 oktober 2018

De warmte is voorbij, de herfst is in het land en de winter komt er aan. De kou kan psoriasis opstoten triggeren, maar er zijn gelukkig een aantal manieren om de uitdrogende effecten van koude temperaturen en verwarming tegen te gaan. Wist je trouwens dat het 29 oktober Internationale Psoriasis Dag is?

1. Hydrateer

Hou je huid gehydrateerd om roodheid en jeuk te verzachten, en psoriasisplekken te verminderen. Gebruik in de douche een hydraterende wasgel of -crème. Droog je na het douchen niet meteen af maar smeer je in met bodylotion, -crème of -zalf: deze sluit het vocht van de douch in in je huid waardoor deze beter gehydrateerd blijft. Hoe dikker de lotion, crème of zalf, hoe beter vocht vastgehouden wordt in je huid, en dat is wat je wil! Kies ook een product zonder parfum om allergische reacties te vermijden. 

2. Ga voor een verzachtend bad 

Heb je last van psoriasis? Ga dan wanneer het koud is niet voor een hete douche, maar eerder voor een relaxerend bad. Lang douchen in heet water zorgt dat je huid veel vocht verliest. Als je geen bad hebt, blijf dan niet langer onder de douche staan dan nodig en gebruik geen al te heet water: gewoon inzepen en afspoelen. In een bad kun je natuurlijk wel je tijd nemen. Je kan het warme water verrijken met olie, fijngemalen havermoutvlokken of zeezout. Blijf ongeveer 15 minuten in bad zitten om de schilfers los te weken, jeuk te verminderen en te relaxen. 

3. Schaf een luchtbevochtiger aan

Om wakker te worden met een zachte huid kun je een apparaat kopen dat de lucht binnenshuis vochtig houdt. Zet het ’s nachts in je slaapkamer om de uitdrogende effecten van de verwarming tegen te gaan. Let er wel op dat je de bevochtiger regelmatig reinigt om te voorkomen dat bacteriën zich ophopen. 

4. Draag zachte laagjes

Koud weer en wind kunnen je huid irriteren en opstoten triggeren. Ze kunnen ook de psoriasis in je gewrichten pijnlijker maken. Duffel jezelf in met een zachte sjaal, muts en handschoenen wanneer je naar buiten gaat om je huid te beschermen. Kleed je in laagjes die je 1 voor 1 kan uittrekken zodat je het niet te warm krijgt, want zweten kan je psoriasis verergeren. Ga voor katoen in plaats van wol, denim en andere stoffen die je huid kunnen irriteren. 

5. Drink water

Om je vochtniveau op peil te houden moet je voldoende H2O drinken. Je weet dat je genoeg drinkt wanneer je urine lichtgeel is. Als deze felgeel of donker gekleurd is moet je meer drinken. 

6. Vermijd stress

Stress kan je psoriasis doen verergeren. Plan tijd in om te relaxen. Ga eens voor een massage of boek een wellnessbehandeling die je huid hydrateert. Sporten verlicht je stress ook en kan opstoten verminderen. 

7. Verlicht je gemoed

Psoriasis kan je een depressief gevoel geven. Doe daar de korte dagen en het weinige zonlicht bij, en je voelt je echt niet lekker in je vel. Als je je vaak verdrietig voelt, praat dan met iemand hierover. Dat kan een familielid zijn of een dokter. Lichttherapie of antidepressiva kunnen je gevoel een boost geven.

8. Verbeter je behandelplan

Wordt jouw psoriasis altijd erger in de herfst of winter, ga dan langs bij je dokter of schoonheidsspecialist. Misschien moet je alleen maar je medicatie of behandeling aanpassen, of gaan voor lichttherapie.